En annorlunda första advent


I fredags var det första december och här var det 27 grader varmt även att det kom en regnskur på eftermiddagen. Vi har haft avslutning för de barnen som ska börja i skolan efter jul. Det var en glad tillställning med föräldrar till de barnen som inte bor här. De andra barnen har ju tyvärr bara personalen här som vuxna.  De fick visa vad de lärt sig och sedan fick de att bevis på att de har gått här på förskolan. På eftermiddagen hackade och rensade min gudson Furaha och jag upp ett litet område framför gästhuset för att kunna plantera majs där på måndag. Lite udda sysselsättning så här i början av december.

Igår åkte jag 3 st bussar för att komma till Tukuyu kl 06.45. Väl där var det mässa med dop och konfirmation. Den var slut kl 14.00 och därefter var det en stor fest med mat för Nema som konfirmerades. Här har de som råd stora fester för sina konfirmander. Det är mat och någon som fixar musik och någon kör är oftast med också.
  Den festen var slut ca kl 18.00 och då har vi 2 timmars bilfärd hem så jag var hemma strax efter kl 20. Då var jag såååå trött.

I morse var det uppstigning kl 06.30 för att gå till söndagsskolan med barnen. Det var roligt att få gå med dem och se hur deras söndagsskola ser ut. Det var en mycket trevlig fm. Efter söndagsskolan så blev vi inbjudna till den stora kyrkan där gudstjänsten nästan var slut. Där fick jag presentera mig och berättade att jag bodde hos barnen på barnhemmet. Då ordnade pastorn en insamling där människorna i kyrkan fick skänka ett litet bidrag till barnhemmet. Så innan vi gick tillbaka hem så hade vi fått med oss en rätt stor summa pengar. Sabina blev jätteglad för här behövs det pengar för att kunna ordna en bra jul för barnen. Det är många i församlingen som kommer hit på julaftonen och firar jul. Då har de med sig lite godsaker till barnen och de äter tillsammans och har det trevligt.

Sedan vid 12 tiden kom det gäster från en närliggande församling och hade en med sig en liten lastbil full med basvaror till barnen och pengar som de samlat in i dag under gudstjänsten i den stora kyrkan. Där var det verkligen Gud hör bön för igår var Sabina orolig för att maten höll på att ta slut och det var vattenräkningar som måste betalas annars skulle de stänga av vattnet. Huvudman för detta barnhem är stiftet och de betalar lön till Sabina och en personal till men barnhemmet är helt beroende av att människor skänker både mat och pengar hit.

Grattis till alla elever.
Bevis på att du kan börja skolan.





Nema är nu konfirmerad.

Festlokalen.

Nema och en vän uppe på podiet och en stolt mamma.

Efterlängtad matleverans.

Kommentarer