Barnhemmet och lite annat


Nu har jag anlänt till Waombi som barnhemmet heter. Jag ska stanna här till på tisdag.
Jag kom rätt sent i går men barnen var vakna och sjöng en välkomstsång för mig. Man kan ju inte bli annat än berörd. Idag på morgonen besökte jag förskolan där barnen är mellan 1-5 år. De större barnen går i skolan här i närheten.  Barnen på förskolan får lära sig engelska ord och ramsor. På söndag ska tre av barnen döpas tillsammans med en dotter till Alice som har ansvaret för barnhemmet. Jag har fått den stora äran att bli gudmor till ett av barnen. 😊 Det finns sammanlagt 17 st barn som bor här. Jag har idag ställt frågan om hur mycket varje barn kostar i genomsnitt per månad.  Här i Tanzania är många verksamheter som kyrkan har ansvar för beroende av donationer och kollekter från invånarna i området. Det faddersystem som jag berättade om tidigare har upphört och brottas man med ekonomiska problem.  Vårat svenska faddersystem skulle kunna hjälpa dessa barn till en betydligt tryggare och bättre tillvaro. Jag väntar bara på lite siffror så jag kan jobbare vidare sen. Bilden nedanför visar hur de bränner sina tegelstenar som de gjort för hand. Det ska bli ett hus till en pastor (bild 4).


Att åka bil här är verkligen en upplevelse. Så fort bilen stannar av någon anledning, det kan vara vägbulor eller att det är någon som stannar framför dig, så blir bilen överfallen av människor som säljer frukt och grönsaker av alla de slag. Det är minst 6-7 st kvinnor i regel som försöker få ihop till brödfödan. De sträcker in korgar och fat genom fönstren som man måste ha nervevade för värmens skull. Folk hoppar in och ut ur bussar i farten. Att det inte händer fler olyckor än vad det gör är helt obegripligt.
Det trafikkaos som uppstår i en stor stad där folk kör i 3 filer fast det bara finns en går inte att beskriva. Det är cyklar, motorcyklar, små trehjuliga taxifordon (bild 1), bilar, lastbilar och människor som springer kors och tvärs över vägen. Och igår var det kolsvart dessutom. Det finns ju inga gatlysen och reflexer och alla har inte lyse på sina fordon. Alice som körde bilen sa att i den här stan får man inte vara en fegis i trafiken. Det är bara att tränga sig fram.
 


Nästan hela landet har i tre dagar varit utan el. Vissa lagar mat inomhus på en eldstad. (bild2) Elnätet här är en katastrof säger folk. Det finns bara ett stort bolag som har monopol på elförsörjningen här.  De jobbar på att det ska bli en fri marknad men vägen dit är lång. Det är många behov som ska tillgodoses i det här landet. Jag beundrar verkligen människorna här som kan leva efter dessa förutsättningar.





Kommentarer