Sista arbetsveckan


Nu är jag inne på sista arbetsveckan. Jag flyttade till barnhemmet i fredags och kommer att jobba här den sista veckan. Jag trivs verkligen här. Det lugnt och fridfullt och barnen är så goa och hjälpsamma. På måndag morgon nästa vecka åker vi på 4 dagars safari. Fredag den 1 dec har vi avslutningsfest för några barn här som slutar ”kindergarden” och börjar i skolan. De barnen bor inte här men de går på barnhemmets förskola. Lördag den 2 dec så ska jag åka till Tukuyu och vara med på konfirmationen av de konfirmander jag har varit med på lördagarna. Söndag den 3 är det in stor insamling för ett sjukhus i närheten dit vi är inbjudna. Sen pustar vi i 2 dagar innan vi sätter på flyget till Dar el salaam där vi åker vidare med båt till Zanzibar där vi ska strosa omkring tills vi åker hem den 12 dec.

Jag tänkte jag ska skriva lite om maten vi äter här. Jag har säkert gått ner 4-5 kilo men det beror inte på dålig mat utan här äter man bara färsk mat utan tillsatser. Frukten kommer direkt från träden som mango, avokado, papaya, bananer och ananas. Det är så söta och goda. Potatisen, morötterna och ärtor säljs från små hemma jordbruk. Vill man ha kyckling går man ut i hönshuset och hämtar en tupp (oftast) och tillreder den. Grisarna lämnas till byns slaktare och sen får man tillbaka köttet. De du inte kan spara säljer du till de som inte har egna grisar. Kokött köper du i butik. Det finns inga frysar och kylskåpen går när det finns el. Det finns små delikatesser som sambosa, en slags pirog med kött eller grönsaksfyllning, chapati som är ett slags tunt bröd som påminner om våra pannkakor. Mandasi är en rund bulle som friteras i olja. Fisken köper de av fiskarna som in på morgonen med sin fångst. 

Äggen hämtas i hönshuset och pommes görs av potatis och sötpotatis. En slags spenat hackar man och lägger i lite kokande vatten och blandar den sen med lök och ibland tomat. Ris och spagetti är den vanligaste basen utom i de riktigt fattiga områdena där de äter kassava och en slags majsgröt som kallas ugali. Maten är ordentligt tilllagad och ingen av oss har blivit sjuka av dålig mat. De har inga elspisar medugnar utan all mat lagas i köken utanför husen. Vissa har små kokplattor inne men vanligast är gasol och öppen eld.

Tiden här har gått både fort och långsamt. Jag har längtat mycket efter min familj och mina vänner. Jag har lärt mig så otroligt mycket dessa veckor om hur man klarar sig på lite och vad som är viktigt här i livet. Jag märker att jag börjar förbereda mig för hemfärd. Det är svårt att sova om nätterna och jag bearbetar mycket som hänt och behöver mycket tid för reflektion. Livet här är så annorlunda än vad jag är van vid. Det är mycket jag kommer att sakna och mycket jag tycker ska bli skönt att slippa.

Jag har fått många nya vänner, både svenskar och tanzanier. Jag har kommit vissa riktigt nära och andra har mest bara passerat. Jag har lyssnat många otroliga livsöden och både skrattat och gråtit.

 Bilder på mina nya vänner sparar jag till nästa blogg. 😊
Sambos på tallriken

Mitt kök

Lunch

Sambosa och mandasi

Avokadoträd

Färsk frukt

Bananstock

Catfish och pommes

kakao

Smågrisar

Kycklinggryta med banan och ananas

Torkade kakaobönor

Kokosnötter

Omelett med pommes i och fisk

Färska kakaobönor

Pannkakor och färsk mango

Kommentarer