Folkhögskola


Jaha här rullar det på. I går åkte Alice och jag upp i bergen för att besöka deras motsvarighet till vår folkhögskola. Den grundades av 2 st tyska missionärer. Efter andra världskriget togs det över av finska missionärer och efter deras död övergick det i stiftets regi. Där har stiftet en utbildning som man kan jämföra med vår ”svenska kyrkans grundkurs”.  Där var det dags för styrelsemöte. Det ligger otroligt vackert högt upp i bergen och utsikten över de stora Livingstone bergen är fantastisk.

Det som slår mig när vi är ute och åker på dessa usla vägar mitt ute ingenstans känns det som så ligger det små byar och enstaka hus helt, i mina ögon, isolerade. De är helt självförsörjande och beroende av varandra. Tyvärr inga foton eftersom vägen var enormt dålig så att hålla kameran någorlunda stilla var inte att tänka på. Jag hade fullt sjå att hålla mig själv kvar i sätet. När vi skulle åka hem började det att regna och åska. Regnet forsade ner och ganska snart så var vägen mer som en flodbädd än en väg.  Eftersom de inte har någon slags värme eller fläkt i dessa jeepar så var bilen inom en sekund helt igenimmad. Vägen var smal och krokig så när vi mötte lastbilar fullastade med potatis och bananer så var det LITE spännande. Men vi kom hem till slut utan missöden.

En förkylning har drabbat mig med full kraft idag så jag tar det lugnt och har tvättat lite kläder. Jag får väl gå till apoteket här och köpa någon mirakelmedicin. Jag antar att den skulle vara drogklassad hemma i Sverige. 😊

I eftermiddag ska jag gå över till kyrkan och kolla hur långt vår konvertit från katolska kyrkan har kommit. Jag var ju inte här förra helgen. Det kanske är dags för dop där snart. Han är ju inte döpt som barn i den katolska kyrkan. I morgon är det dags för konfirmationsläsning igen och de har inte långt kvar nu till sin konfirmation. Nu är det dags för lite gott varmt the för den jobbiga hostan.

Datasalen

Lektionssal.

Rum som 3 st bor i.

Dusch och toaletter.


Vattenförsöjningen

Köket
De vackra bergen.

Kommentarer