Dagen



Idag känns det bättre. I går efter 6 timmar i stökiga bussar och mötet stiftet var jag helt slut. Efter att ha sovit gott och spenderat 3 timmar på förskolan här med de glada barnen så var jag på banan igen.
Jag har undervisat lite idag på engelska. Det är mest enkla ord och djur. De visade mig en dans idag som de tyckte jag skulle lära mig. Se video
Många av skolorna här har examensprov den här veckan. Här fungerar det så att i förskolan är det nu 5 åringarna som ska börja skolan. För att få göra det så ska även dessa små barn göra ett enkelt prov. Klarar de inte det så får de gå kvar i förskolan ett år till. Så fungerar det i de flesta årskurser. Därför finns det klasser med blandade åldrar för att några har fått gå om ett år. Jag kan tycka att det är både bra och dåligt med det systemet. Det är bra att barnet får chansen att gå ett år för det är ingen bra idé att gå vidare till nästa klass om barnet inte har de kunskaper som krävs för att hänga med. De som är inte är så bra är att det finns ingen specialundervisning här. Så den insatts som krävs för att hjälpa barnet finns inte på den här förskolan i alla fall. Hur det är på de andra förskolorna vet jag inte. En av pojkarna i klassen har väldiga problem med att både skriva bokstäverna och få dem i rätt ordning. Han är en av de som ska göra testet i morgon och det kommer att bli tufft för honom. Jag har suttit lite med honom idag och tragglat men som sagt han blir nog kvar ett år till.

De stora barnen har varit lediga idag då några av de andra klasserna gjort sina examensprov. Då har de tvättat sina kläder, putsat fönster och städat sina rum. Det kom också en lärarstudent från universitetet och undervisade barnen idag. Då var även de stora barnen med. Han fyllde år idag så barnen fick lite godis av honom så de var så nöjda idag. Varje dag får de mellanmål innan de går hem vid 12.00. Idag fick de sött te och kex. De andra dagarna har de fått någon slags lös gröt kokt på vatten, majsmjöl och krossad kassava. Middag äter barnen vid kl 18.00 och sen är det sovdags. De börjar redan vid kl 7.00 här. Det är för det att blir så varmt i skolsalarna på eftermiddagarna.



Grabbarna putsar fönster och skurar trappan.

Tvättdags.

Här gör lärarinnan allt jobbet först.

Bra vanor är bra att kunna.



Kommentarer