Tukuyu


NU har jag flyttat till Tukuyu som är en lite större stad. Jag bor hos en familj. Huset är stort och trivsamt och familjen är trevlig och de har mycket mer verksamhet här som jag kan delta i än i Matema. 

I morse kl 06.30 åkte vi för att delta i en morgonandakt hemma hos en annan familj. Varje lördag morgon träffas ett 20 tal personer hemma hos någon medlem i församlingen där denna morgonandakt äger rum. Där tar de också upp vilka som behöver besökas av olika anledningar. Det kan vara sjukdom, dödsfall o dy. Efter andakten gick vi alla hem till en kvinna som mist sin far. Vi beklagade sorgen och bad för henne. Fint tycker jag att man uppmärksammar varandra på det viset. Sen var det hem och äta frukost och plugga lite swahili. Sen åkte jag till kyrkan i Tukuyu för att förbereda inför mässorna i morgon och träffa körerna. Det är två st mässor i morgon, en vid kl 06.30 och en vid kl 10.00. Jag har fått texterna i förväg så jag kan följa med i läsningarna. Två körer skall medverka i morgon och jag har blivit inbjuden att delta i deras körövningar i veckorna. Det ska bli roligt att få sjunga i kör igen. På swahili dessutom, det blir spännande. :)  Lådorna är kollektlådor och du kan välja vart du vill att ditt bidrag ska gå, till kyrkan eller kyrkobyggnaden m.m. Vinet serveras i små glas som du sen lägger i olika skålar när nattvarden är intagen. på så sätt ser de hur många som har deltagit i själva kommunionen. Texten är hämtad ur psaltaren 129.






Kommentarer