Helgens aktiviteter



Den här helgen har verkligen bjudit på många aktiviteter. I lördags hade vi konfirmationsundervisning. Det är ett härligt gäng trettonåringar. En av dem har ett eget litet barn på ett år som också är med i klassen. Alla hjälps åt att hålla pojken på gott humör under tiden vi är där.
På söndagen var det dags för gudstjänst där den nya biskopen var hedersgäst. Jag deltog i den första gtj som började kl 7.00 och slutade 9.45. Något udda inslag i kollekten idag. Någon kom inrullades med en motorcykel som skänkts till församlingen. Den startades också inne i kyrkan till allas stora glädje. Sen serverades det frukost hos kyrkoherden Nancy. Sen gick vi till söndagsskolan där det hade samlats ett 80-tal barn i olika åldrar. Det var en livad tillställning där det berättades om Ester från gamla testamentet.  Efter det var det lunch med biskopen och de som deltagit i förmiddagens gudstjänster. Det blev en god stund med småprat och god lunch. Efter att alla lämnat huset så frågade Nancy mig om jag vill följa med på något som kallades överlämnande. Det är vanligt här att veckan innan ett bröllop ska äga rum så lämnar brudens familj över bruden till den blivande makens familj. Ja visst tänkte jag det kan bli spännande att se hur man gör det här.  Så vi satte oss i bilen och körde ca 2 timmar till Mbeya. Jag trodde att det här var en lite tillställning hemma hos familjen men ack så fel jag hade. Salen var gigantisk och det stod runda bord överallt och det var minst 500 personer där. Vi satte hos oss biskoparna och blev betraktade som hedersgäster för vi blev bjudna till maten först. Helt otrolig upplevelse. Så bilderna idag är ifrån konfirmationsgänget och söndagsskolan och på den blivande bruden. Filmerna är i från gudstjänsten och hur man hälsar en ny biskop välkommen samt motorcykeln och lite dans på den "lilla" festen.





Kommentarer