Helgen



20171014
I natt har det regnat. Det har bokstavligen öst ner. Jag har aldrig varit med om dess like. Det var som att befinna sig i en biltvätt. Den dånade från plåttaket. Jag sa det till kvinnan i huset idag på morgonen men kom sen att tänka på att hon har ju ingen aning om hur en svensk biltvätt ser ut och låter. 😊 Här tvättar man bilarna för hand.

 Idag åkte jag till kyrkan kl 9.45. Där gjorde konfirmanderna sitt stora prov som är ett allmänt prov för hela stiftet. Haha det var så klurigt så varken jag eller mama joko (den äldre damen) klarade det. Vi fick oss ett gott skratt när vi sedan försökte reda ut svaren på frågorna med Ruben som mannen heter som har hand om undervisningen.  Vi får se nästa lördag hur eleverna fixade det. En ganska tragisk händelse hände dock under denna förmiddag. Efter en ganska lång stund efter att provets delats ut så räckte en tjej upp handen. Det visade sig att hon varken kunde läsa eller skriva och detta uppdagades inte förrän nu. Ruben fick då tala om för henne att hon behövde kunna detta för att gå vidare. Flickan blev naturligtvis ledsen och mama Joko lovade att hon skulle prata med föräldrarna om att låta henne börja skolan men antagligen är det en fattig familj så det lär nog inte hända. Förmodligen så kan föräldrarna inte heller läsa och skriva. Kan man inte det så har man inte några som helst möjligheter att ta sig ur sin situation. Utbildning är den enda vägen ut ur fattigdomen.

Ett bra ordspråk har jag lärt mig idag. ” Vi går inte över bron förrän vi kommit fram till den”. Här har de ett så skönt sätt att förhålla sig till tillvaron. Problemen tar man när de kommer och man oroas inte så mycket över morgondagen. Man är här och nu och allting har sin tid. Jag tyckte det var jättejobbigt första veckorna med att allt tog sån tid. Nu tycker jag det skönt att bara vara i det som händer.

20171015

En underbar dag idag. Först gudstjänst mellan 7.00-9.00. Efter den åkte vi hem och åt frukost. Det blev en liten powernap också. På eftermiddagen åkte vi på en lite liten utflykt till ”Riverbanks”. Det är en fiskodling där man odlar fram en fisk som heter catfish. Underbart god och lättäten.









Kommentarer