Flytt igen


Så nu har jag flyttat igen. Nu har jag flyttat in till centrum i Tukuyu. Jag bor nu hos den kvinnliga kyrkoherden och hennes 3 döttrar som är mellan 13-18 år. Jag bor nu mitt emot kyrkan och det känns jättebra för nu kan jag lätt ta mig både till kontoret och kyrkan. I morgon ska jag börja sjunga i en av körerna. Det ska bli kul att göra något på kvällarna. Där jag bodde förut var det inte möjligt eftersom det låg ca 8 km utanför stan och jag får ju som sagt inte köra bil här. Så nu kan jag njuta av kvällslivet här och de sköna kvällarna. Jag kan sitta på verandan och bara titta på folk som passerar.

Det ska också bli roligt att kunna hälsa på alla som har bjudit in mig till sina hem.  Så nu blir det att plugga swahili på allvar. Det är svårt att förstå när de pratar för de pratar enormt fort och mycket och alla kan inte engelska heller så det blir mycket teckenspråk. I det här språket är det viktigt att uttala alla bokstäverna i ordet annars kan det bli väldigt fel. Som när jag skulle presentera mig i en lite kyrka precis när vi kommit hit. Jag glömde en bokstav i ordet volontär på swahili och då blev det alldeles tyst i kyrkan och pastorn rättade mig diskret. Jag hade nämligen presenterat mig som en svärfar från Sverige!! Mycket skratt blev det i alla fall.
Det är mycket roligt som jag ser och upplever här. Häromdagen blev vi omkörda av en motorcykel och en sån åker man minst 2 st på. Men den här var det 2 st män på och emellan dem hängde en jättestor gris tvärs över sittpallen.
😊 Synd att jag inte hann med med kameran. Det går att packa mycket på dessa motorcyklar. Jag hoppas kunna fånga några på bild så ni kan se hur det kan se ut. Jag ska bege mig ut på en tur på stan i morgon och filma lite.
Idag blir det bara en bild på bilarna vi använder oss av här och en gatuvy från kontoret.








Kommentarer