Diverse


Först lite allmänna tankar. Jag har i några dagar studerat kvinnor lite närmare. Kvinnor här kör inte varken bil eller annat fordon. De cyklar inte utan de går. De bär oftast minst ett barn på ryggen och något annat på huvudet. De ansvara för barnens uppfostran och ser till att familjen har mat på bordet. De jobbar på det lilla jordbruk som finns runt huset, de tvättar alla kläder och lakan för hand. De bär vatten och diskar utomhus. De kvinnor som jobbar har oftast en piga hemma som tar hand om de små barnen och städar huset, men när de kommer hem från jobbet så gör de allt de andra kvinnorna gör. De har också tid att göra en massa ideellt arbete i kyrkan och ta hand om gamla och sjuka. Kvinnorna är oftast de som pratar och skrattar mest. De träffas ofta utanför husen och umgås en stund. De är glada, trevliga och artiga. Jag fattar inte att de orkar. Jag är full av beundran för dessa kvinnor.
Jag ska studera männen lite nästa vecka.

Idag hade jag lite sovmorgon. Kl 14.00 kom de och hämtade mig för att åka till kyrkan. Där hade vi en lektion med en ung man som ska konvertera från romersk katolik till vår kristna tro. Han ska döpas senare i höst.  En av körerna övade i kyrkan och de sjöng en välkomst sång till mig. 😊 Jag har nu fått en psalmbok/liturgi/ söndagarnas texter på swahili så jag kan följa med i läsningar och psalmsång. I morgon ska jag vara med och öva med ett gäng som ska konfirmeras nu snart.  Idag har jag fått en privatchaufför som kör mig överallt eftersom vi inte får köra bil själva här. Det har med våran försäkring att göra. Jag har dessutom en underbar äldre dam som arbetat som lärare på universitet som översätter det jag inte förstår.

Nu ska jag snart få mandasi och ett mycket gott the som smakar pepparkaka. 😊


Kommentarer