Dagarna går


Jaha. Dag 3 med hembesök. Vi har nu besökt 40 st hem med varierande standard. Det som slår mig när jag går runt bland husen är att det är fullt med skräp överallt. Gamla kläder, plastflaskor, skor trasor, delar av presenningar m.m. Någon som tar reda på alla sopor verkar inte finnas. Vissa av husen har små solceller kopplade till batterier som förser dem med el. All mat lagas utomhus över öppen eld. Basfödan i dessa områden är kassava.  Man kokar dem och äter och barnen stöter dem till mjöl. Familjerna har många höns och vissa har också en ko och en gris.  Igår träffade jag en ung kvinna med ett litet barn som levde ensam. Hon höll på att bygga sig ett nytt hus. Hon fick hjälp av några större skolpojkar att göra dessa lerstenar som sen brändes till tegel och som hon sedan murade ihop själv.  De flesta hus är byggda av lera för att stänga ute värmen.

 Idag har jag överlämnat en frågeställning till pastorn om hur församlingen hjälper dessa människor på bästa sätt och om det finns några bidrag till de mest utsatta från något håll? Jag har också ställt frågan vad vi från svenska kyrkan kan bidra med? Det är ju helt omöjligt för mig att tänka att det inte går att förbättra deras livskvalité om så med det ytterst lilla

Bilden längst ner är en gravsten. Här begraver man de sina bredvid sitt hus eller i ett skogsparti. Den här pojken blev 6 år gammal.

För övrigt så är det väldigt vacker här i Matema med sjön och de höga Livingstonebergen.




Kommentarer