Arbete


Nu har jag fått lite att bita i. De på stiftskansliet vill att jag ska utveckla och förbättra söndagsskolans undervisning. De har inget som helst pedagogiskt material utan barnen sitter och lyssnar på en evangelist i ca 1 timme. Barnen är i åldrarna 6 och upp till ca 12 år. Jag tänker naturligtvis på vår egen söndagsskola där både pyssel och lek och drama förekommer. Jag har fria händer att utforma den som jag tycker är lämpligt. Sen ska jag utbilda dessa lärare i söndagsskolan i hur de ska använda de material som jag nu ska försöka samla ihop.

Efter att detta är klart vill de att jag ska organisera ihop en bra logistik för kontoret. Just springer alla och köper en penna här och lite papper där vilket blir väldigt dyrt och svårt att redovisa i längden. Där jag får väl helt enkel utgå ifrån hur det ser ut hos i vårt förråd. Sen vill de att jag ska utbilda dem i hur man lägger en årsbudget och hur man sen kollar att den har följts.

Ja det är inga lätta uppgifter men jag gillar utmaningar så det ska nog bli bra till slut. 

Till sist är det ju detta barnhem som är under all kritik. Jag ska försöka hjälpa dem att göra skrivelser för att få donationer. Där behövs det mycket. Barnen har nästan inga leksaker eller något material som kan användas att stimulera deras utveckling. Det behövs renoveras så att det blir riktiga sovsalar och ett större kök och bättre sanitetsutrymmen. Just nu sover barnen på golvet på bastmattor och all mat lagas ute över öppen eld. De hämtar hinkar med vatten där de får tvätta sig. Riktigt jobbigt att se faktiskt. Så där har vi ett viktigt arbete att utföra. Bilderna är från barnhemmet.



Kommentarer

  1. Vilken utmaning du har fått! Och jag läste i ett senare inlägg att du har många bra idéer, svårt dock med material kanske men viktigt att prata om möjligheterna. Lycka till!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar