Visum klart :)

Jaha idag har fått passet och visumet i min hand :) och jag jobbar min sista dag på jobbet.

Lite tankar:
Jag ska åka till ett land där det fortfarande är tillåtet med barnaga, där öppen homosexualitet innebär långa fängelsestraff, där många kvinnor fortfarande könsstympas trots att det är förbjudet enligt lag.  Landet tillhör den fattigaste hälften av Afrikas länder. Det beror på befolkningstillväxten och att de flesta tanzanier försörjer på småskaligt jordbruk. Arbetslösheten är stor särskilt i storstäderna. Omkring två tredjedelar av befolkningen lever under inkomstgränsen för fattigdom.
Det finns ca  3miljoner föräldralösa barn i landet och många av dem hamnar i prostitution eller barnarbete. Miniåldern för att gifta bort flickor är 15 år men det följs inte alltid.
Närmare en tredjedel av flickor under 18 år har utsatts för sexuella övergrepp.
Allt detta kommer jag at ta med mig när jag åker.
MEN jag kommer också få glädjas av att få delta i deras arbete för att göra livet lite lättare för många. Jag kommer att få möta många härliga människor och jag kommer att få delta i många glädjefulla gudstjänster och sammanhang. Mitt hjärta sjunger Haleluja!!




Kommentarer