Nu har det gått några dagar.

Ja nu har jag varit på plats här i Matema några dagar. I torsdags var jag ute och åkte motorcykel med pastorn. Vi besökte bibelskolan igen där han har lektioner vissa dagar. Vägarna är steniga gropiga och dammiga så det går inte särskilt fort att ta sig fram. Det är ju i och för sig bra när varken hjälmar eller säkerhetsbälten existerar.
I dag har jag varit på församlingsmöte. Mötet varade från kl 10.00 till 15.30 ( på swahili). Där diskuterar man hur man ska lösa de största problemen nämligen rent vatten och bostadsbristen. Här bygger man hus av lerstenar som görs för hand. De måste brännas i ugn för att bli härdade så de håller emot när regnet kommer. Hinner man inte bränna dem så är allt arbete förgäves. Församlingen vill också köpa in en bil men bilar är väldigt dyra här. Alla går, cyklar eller åker motorcykel. Bussarna är överfulla och folk sitter på taken och i fönstren för att få plats. Det tar ca 2,5 timma att åka ca 5 mil så de som arbetar på annan ort måste åka redan vid kl 03.00.
I morgon ska jag närvara på 2 st gudstjänster där jag ska hälsas välkommen. En börjar kl 07.30 och den andra börjar kl 10.00. Efter det ska pastorn och jag åka (förmodligen på motorcykel) till ett ställe han kallar Prayers Point. Det blir en spännande dag i morgon :)
Nu försvann elen eftersom det blåser rätt mycket så jag skriver i morgon om hur dagen blev.


Kommentarer